Et billede siger mere end tusind ord, som det gamle ordsprog siger. Det gælder også når det kommer til hjemmesider.
Her kan brugen af gode billeder hjælpe. Et godt billede kan fortælle en hel historie eller videregive en stor mængde produktinformation. Undersøgelser viser at vi opfatter visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end tekst.
Men før vi gennemgår hvad udgør et godt billede, skal vi have styr på det grundlæggende.
Det er vigtigt at bruge billeder i ordentlig kvalitet, men opløsningen skal optimeres til web, så det ikke fylder for meget.
Hvilket opløsning er så den bedste?
Det kommer an på formålet med billedet. Hvis det drejer sig om et mindre billede, som er del af en tekst, kan du som regel nøjes med en opløsning omkring 600×400 pixels. Er den et mellemstort billede, som skal fremhæves ville du typisk benytte en opløsning mellem 800×600 til 1000×800 pixels. Taler vi et stort produktbillede til en webshop kan det sagtens være større, det kommer an på dit ønskede design og formål med billedet.
Det vigtigste er at størrelsen af billedet, er optimeret i forhold til hvordan det skal bruges.
Hvilket billede format skal du så bruge?
Der findes mange forskellige billede formater, og de har alle deres fordele og ulemper. Når det kommer til web handler det om at få optimeret dit billede så det fylder så lidt som muligt. Her er der 4 billedeformater der typisk er bedst. Det drejer sig om .jpeg, .gif, .png og .webP.
.WebP formatet er det nyeste og bedste format, men ikke alle systemer understøtter det som standard, og det kan derfor være lidt udfordrende. Alternativet er .jpeg hvilket er et godt valg, og det de fleste benytter. .Png formatet bliver benyttet hvis du skal bruge et billede uden baggrund, det kan typisk være dit logo. .Gif er et alternativ til .jpeg, som kan være udmærket i visse situationer, om typisk vil du benytte .jpeg.
Benyt et godt billede.
Dette siger måske sig selv, men hvis billedet ikke er godt, så kan det være lige meget at vi sidder og optimerer på det. Der er ingen af dine besøgende der gider se et halvt sløret billede taget med en ældre mobiltelefon. Sørg for at bruge flotte, ordentlige billeder, de fleste nye smartphones har gode kameraer som du sagtens kan bruge, men sørg for det rette lys mv. så dit foto gør sig allerbedst.
For at samle sammen på det grundlæggende. Du skal være opmærksom på billederne er optimerede til web. Det er meget vigtigt du ikke benytter billeder der fylder flere mb, da det vil gøre dit website meget langsom, hvilket bla. Kan påvirke din SEO.
Du kan læse mere om billede optimering, og generel optimering af hastighed der begge er en ud af mange faktorer når det kommer til SEO her: Hvorfor hastigheden af din hjemmeside er altafgørende.
Hvordan vælger jeg de rigtige billeder?
Det vigtigste når det kommer til billeder på en hjemmeside, er at der er et formål med billedet. Det skal ikke bare være fyld for at se pænt ud. Her er det meget bedre hvis dit billede rent faktisk fortæller noget, eller der fremgår informationer.
Her skal du gøre det klart hvad du ønsker at udtrykke eller fortælle med dit billede. Er det et stemningsbillede, eller hjælper det med at understrege din pointe eller noget helt tredje.
Personbilleder er også en god ting, hvis det vel og mærke er af rigtige personer i firmaet, og ikke bare et tilfældigt personbillede fundet i et stockphoto bibliotek, medmindre du ønsker at skabe en stemning – At bringe virksomhedens personlighed til live igennem billeder fra eks. hverdagen skaber er med til at skabe en tilknytning og forestilling om hvem i er som virksomhed.
Et studie foretaget af Nielsen Norman Group viser tydeligt at billeder der er ægte og har en værdi bliver kigget på, hvorimod et typisk fyld billede, der bare er sat ind for at være pænt, bliver ignoreret og derfor ikke har nogen værdi for de besøgende.

På dette billede ser vi at de besøgende bruger tid på at kigge på billederne af de ansatte, fordi de netop er rigtige ansatte i firmaet. Faktisk brugte de 10% mere tid på billederne end på teksten.

På dette billede ser vi hvordan de besøgende ignorerer billedet, da det ikke giver nogen værdi for brugeren. Der er ingen informationer at hente, så derfor bliver det sorteret fra. Havde dette i stedet været en figur, der på en pæn og enkel måde illustrerede de skridt de beskriver i teksten, så ville det være med til at skabe overblik, og dermed skabe værdi.
For at opsummere, så kan brugen af gode, flotte og personlige billeder tilføje meget værdi til din hjemmeside, og gøre det til en bedre oplevelse for dine besøgende at være på hjemmesiden.
Men minimer brugen af fyld billeder, som bare er sat ind for at være pæne, da de ikke giver nogen værdi, og bare bliver ignoreret af dine besøgende.
Har du brug for sparring til hvordan man skaber det rette udtryk og får de besøgende til at blive hængende lidt længere. Så tag endelig kontakt til os, og så hjælper vi dig gerne med at finde frem til dit visuelle udtryk.